Gluten – co to jest?

Gluten jest mieszaniną białek, występującą naturalnie w niektórych zbożach. Jego właściwości nadają wyrabianemu ciastu ciągliwość, a wyprodukowanym artykułom spożywczym (np. pieczywo) puszystość i objętość. Gluten pojawia się nie tylko w zbożach, które są jego naturalnym źródłem, ale i w tych, które są nimi dodatkowo zanieczyszczone (jak na przykład owies) oraz innych produktach spożywczych, wytwarzanych w tych samych zakładach przetwórczych (słodycze, przetwory mięsne). W czym jeszcze możemy znaleźć gluten? Jest on składnikiem między innymi:

  • piwa,
  • kawy zbożowej,
  • napojów mlecznych,
  • sosu sojowego,
  • proszku do pieczenia
  • i wielu innych.

Nietolerancja glutenu, czyli celiakia, polega na nieprawidłowej odpowiedzi układu immunologicznego i wytwarzaniu przeciwciał w reakcji na spożycie glutenu. Skutkami mogą być:

  • wzdęcia,
  • bóle brzucha,
  • biegunka,
  • zaburzenia przyswajalności witamin i minerałów,
  • zaburzenia wzrostu,
  • obniżenie jakości życia,
  • spadek masy ciała.

Wbrew obiegowej opinii, choroba ta dotyczy tylko… 1% populacji! W przypadku pozytywnej diagnozy, wprowadzenie restrykcyjnej eliminacyjnej diety bezglutenowej jest niezbędnym krokiem. Celiakia nie jest tożsama alergii na gluten, w przypadku której może dojść nawet do wstrząsu anafilaktycznego. Ostatnimi czasy dieta bezglutenowa stała się modna i zaczęła być stosowana również przez osoby bez wyraźnych wskazań medycznych. ,,Boom” na gluten został zapoczątkowany wskutek… nieprawidłowo przeprowadzonych badań naukowych. Pomimo tego, że ich autor przyznał się do błędu         i celowego fałszowania informacji, są one nadal rozpowszechniane.

Bezglutenowa na odchudzanie? Skutki uboczne

Dieta bezglutenowa, jako lecznicza dieta eliminacyjna nie powinna być stosowana przez osoby zdrowe bez wyraźnych wskazań medycznych. Stosowanie jej na własną rękę może skutkować poważnymi niedoborami o trwałych konsekwencjach oraz innymi skutkami ubocznymi, takimi jak:

  • wzrost masy ciała,
  • zaburzenia ze strony układu pokarmowego,
  • osłabienie odporności,
  • wzrost poziomu cholesterolu i trójglicerydów,
  • obniżenie jakości życia.

Stosowanie diety bezglutenowej ,,na zaś” w celach odchudzających, może mieć zgoła odwrotny skutek: zmniejszona podaż błonnika nie wpływa bowiem korzystnie na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Czy dieta bezglutenowa jest zdrowa?

Odpowiedź brzmi: zależy dla kogo. Jak wspomniano wyżej, stosowanie jej w niektórych jednostkach chorobowych jest niezbędnym elementem leczenia. Warto pamiętać, że schorzenia autoimmunologiczne rzadko występują solo: dlatego osoby z — chociażby — chorobą Hashimoto, często zmagają się także z celiakią. W pozostałych przypadkach dieta ta jest niewskazana. Każdą chęć drastycznej modyfikacji jadłospisu powinniśmy konsultować z dietetykiem.

Co jeść na diecie bezglutenowej?

Istnieje wiele zbóż, które naturalnie nie zawierają glutenu. Są to na przykład: ryż, kukurydza, amarantus, quinoa, czy kasza jaglana. Wszystkie produkty spożywcze, uznane za bezpieczne do spożycia przez celiaków, są oznaczone charakterystycznym symbolem przekreślonego kłosa. Tak jak w przypadku innych sposobów odżywiania, należy unikać gotowych, wysokoprzetworzonych produktów, w tym wypadku dedykowanych bezglutenowcom. Oprócz niskiej wartości odżywczej, charakteryzują się one słabym, mdłym smakiem i wysoką ceną. Jeśli stosujesz dietę bezglutenową, a stołujesz się w restauracjach, pamiętaj o dopytywaniu  dokładny skład dania i proces produkcji. Jeśli sam przygotowujesz posiłki, musisz nauczyć się dokładnie czytać etykiety.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ