W maju i w czerwcu na sklepowych półkach pojawiają się wyczekiwane przez wszystkich, pełne wartościowych minerałów szparagi. Te pełne białka rośliny świetnie sprawdzą się jako danie główne, przystawka czy nawet deser na letnie wieczory! Co więc należy wiedzieć o tej jarzynie?

Jakie szparagi kupować?

To, co trafia na nasze stoły to podziemne pędy, które mogą występować w jednej z trzech odmian:

  • Białe
    To gatunek uprawiany w Polsce, głównie na terenie Wielkopolski.
    Nie mają koloru, ponieważ w całości znajdują się pod ziemią, gdzie nie dociera do nich światło słoneczne, więc nie mogą wytworzyć barwnika. Są średniej grubości i mają delikatny smak. Przed ugotowaniem niezbędne jest obranie białych szparagów, przez co tracą dużą część własności odżywczych.
  • Zielone
    Najpopularniejsze na polskim rynku, mimo że hoduje się je głównie w Ameryce i we Francji. Są dość cienkie, a ich smak jest ostry i wyrazisty. Nie trzeba ich obierać, dlatego zachowują pełnię dobroczynnych składników.
  • Fioletowe
    Bardzo trudno dostępne w Polsce, głównie spotykane w Anglii i we Włoszech.
    Najtrudniejsze w uprawie, gdyż trzeba je zebrać, zanim wyrosną za bardzo ponad powierzchnię ziemi i słońce zabarwi je na zielone. Mają najgrubszą łodygę i słodki smak.

Jakie właściwości odżywcze mają szparagi?

Pędy, które spożywamy, są bogatym źródłem niezbędnych dla naszego organizmu białek, jednak podczas ich jedzenia dostarczamy naszemu organizmowi również:

  • witaminy C,E oraz beta-karotenu- wpływają na kondycję włosów, skóry i paznokci,
  • kwasu foliowego- spowalnia procesy starzenia, wspomaga układ krążenia, a także jest niezbędnym składnikiem diety kobiet planujących ciąże,
    błonnik- poprawia perystaltykę jelit,
  • asparagina- reguluje poziom nawodnienia organizmu oraz pracę nerek,
  • wapń, fosfor- poprawiają kondycję zębów i kości,
  • potas- działa moczopędnie oczyszczając organizm,
  • glutation- zapobiega rozwojowi nowotworów i wspomaga układ odpornościowy,
  • inulina- odpowiada za prawidłowe działanie układu pokarmowego.

Wpływ szparagów na nasze zdrowie

Szparagi są uwielbiane przez osoby będące na diecie głównie ze względu na swoją niską kaloryczność, a nawet działanie odchudzające jednak nie jest to jedyny pozytywny wpływ tych pędów na nasz organizm:

  • obniżają poziom cholesterolu,
  • wzmacniają układ krwionośny,
  • obniżają ciśnienie,
  • wspomagają pracę nerek i leczenie infekcji dróg moczowych,
  • wpływają na dobry wzrok.

Jak jeść szparagi?

Najlepsze i najzdrowsze są szparagi z wody lub gotowane na parze, podawane z sosami lub bułką tartą zrumienioną na maśle. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by przygotować z nich zupę krem lub nafaszerować nimi mięso. Z białych, a także fioletowych szparagów, można też przygotować słodką tartę.

Jeść czy nie jeść? Oto jest pytanie

Wbrew ogólnie panującego przekonania szparagi są wskazane w diecie kobiet ciężarnych. Dzięki zawartości kwasu foliowego minimalizują ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u dziecka. Są jednak osoby, które nie powinny ich spożywać. Ze względu na to, że pędy te zawierają dużo puryn, powinny z nich zrezygnować osoby cierpiące na dnę moczanową lub kamienie nerkowe. U osób mających problemy z jelitami mogą wystąpić wzdęcia. Nie należy natomiast niepokoić się nieprzyjemnym zapachem moczu, który może wystąpić po zjedzeniu szparagów. Jest to naturalna reakcja związana z rozkładem asparaginy i S-metylmetioniny.

Szparagi jako afrodyzjak

Już dawno udowodniono, że szparagi zwiększają nasz popęd seksualny i nie ma to związku jedynie z ich fallicznym kształtem. Kwas foliowy zawarty w tych pędach wpływa na poziom histaminy we krwi, czyli związku chemicznego wzmacniającego orgazm. Znajdziemy w nich też fitoestrogen, który w kobiecym organizmie pełni podobną funkcję co estrogen, czyli stymuluje popęd płciowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ