Szparagi do niedawna były uważane za produkt ekskluzywny. W ostatnich latach jednak ich popularność wzrosła. I bardzo dobrze, bo to warzywo to skarbnica wielu cennych dla zdrowia składników. Są proste w przygotowaniu, a ich wyjątkowy smak sprawia, że coraz częściej pojawiają się na naszych stołach. Sezon na szparagi trwa od połowy kwietnia do czerwca, więc nie jest długi. Warto więc, w tym czasie sięgać jak najczęściej po to warzywo.

Co zawierają szparagi?

Szparagi są pełne witamin i minerałów. Zawierają spore ilości witamin z grupy B, witaminę C, dodatkowo potas, magnez, wapń czy fosfor. Warzywa te są też bogatym źródłem beta karotenu, argininy,  ale także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i flawonoidów mających silne działanie przeciwutleniające. Włączenie szparagów do diety pomaga więc, chronić układ krążenia, wzmacnia naczynia krwionośne i przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Natomiast zawartość błonnika reguluje pracę układu pokarmowego. Szparagi są też niskokaloryczne, co sprawia, że doskonale sprawdzają się w diecie osób starających się zrzucić zbędne kilogramy. Spożywanie szparagów odradza się osobom chorującym jednak na dnę moczanową oraz mających problemy z nerkami.

Jak wybierać szparagi?

Najpopularniejsze są szparagi białe i zielone. Te ostatnie są bardziej aromatyczne i wyraziste w smaku, nie wymagają też obierania. Białe są twardsze i w związku z tym należy obrać je przed gotowaniem. Mają też bardziej delikatny i łagodny smak niż szparagi zielone. Jak sprawdzić, czy szparagi są świeże? Przede wszystkim należy sprawdzić ich sprężystość. W tym celu należy delikatnie je wygiąć. Jeśli są elastyczne, oznacza to, że są dobrej jakości. Ważny jest także sposób przechowywania w sklepie. Szparagi są bardzo nietrwałe i powinny być przechowywane w pojemnikach z wodą na dnie, tak aby końcówki były lekko w niej zanurzone.  Łodyga świeżych szparagów ma jednolity kolor bez przebarwień, natomiast główka nie ma rozwarstwień czy nalotów.

Jak przygotowywać szparagi?

Należy pamiętać, że obróbka termiczna pozbawia to warzywo jego cennych właściwości odżywczych. Najlepiej przygotowywać szparagi na parze lub krótko gotując w lekko osolonej wodzie. Należy uważać żeby ich nie przegotować. Na parze wystarczą 4 minuty, natomiast w wodzie około 3 minuty. Wielu osobom najbardziej smakują szparagi grillowane lub pieczone w piekarniku. Przed przygotowaniem szparagów należy odłamać ich twarde końce – same złamią się w odpowiednim miejscu. Biała odmiana dodatkowo wymaga obrania. Trzeba też pamiętać, że warzyw tych nie należy długo przechowywać i najlepiej spożyć je niedługo po zakupie. Szparagi można podawać do makaronów, pizzy, sałatek czy omletów. Doskonale smakują też samodzielnie, podane z odrobiną roztopionego masła, posypane pieprzem czy startym parmezanem. Można też polać je sosem beszamelowym czy koperkowym.

Carbonara ze szparagami

Składniki:

– makaron spaghetti – 150 g,

– szparagi – 1 pęczek,

– boczek wędzony surowy – około 100 g,

– jajka – 2 sztuki,

– parmezan – 40 g,

– czosnek – 2 ząbki,

– sól, pieprz – do smaku.

Makaron ugotuj al dente. Szparagi umyj, łodygi zetrzyj na tarce o grubych oczkach pozostawiając całe główki. Na rozgrzanej patelni podsmaż boczek, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek oraz szparagi. Całość smaż na wolnym ogniu przez około 2 minuty stale mieszając. Dopraw solą i pieprzem. Do miseczki wbij jajka, dodaj ¾ startego parmezanu i roztrzep widelcem. Na patelnię przełóż makaron i trzymając na bardzo małym ogniu dodaj jajka z parmezanem. Wymieszaj całość uważając aby składniki nie przypaliły się. Po krótkiej chwili zdejmij z ognia i dodaj boczek. Wymieszaj wszystkie składniki i przełóż na talerze. Posyp resztą startego parmezanu.

Zupa krem z białych szparagów

Składniki:

– szparagi białe – 1 pęczek,

– 1 średni ziemniak,

– cebula – 1 sztuka,

– masło – 2 łyżki,

– śmietana 36% – 70 ml,

– bulion warzywny lub drobiowy – 1 litr.

Szparagi umyj i obierz, oderwij twarde końce. Ziemniaki i cebulę obierz, pokrój w kostkę, a następnie wrzuć do garnka z wcześniej roztopionym masłem. Podsmażaj aż się lekko zarumienią. Następnie dodaj pokrojone szparagi i zalej bulionem. Gotuj około 15 minut. Po tym czasie zdejmij garnek z ognia i zmiksuj zupę za pomocą blendera. Dodaj śmietanę. Smacznego!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ