Wielu z nas po kubek małej czarnej sięga już z samego rana. Niektórzy nawet przed śniadaniem. Jednak czy takie postępowanie na pewno jest zdrowe? Dowiedz się, jakie mogą być konsekwencje picia kawy na czczo!

Kawa na czczo – skutki

Picie kawy na czczo może mieć zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki dla organizmu, tych drugich jest jednak znacznie mniej. Negatywne efekty jej działania niektórzy z nas mogą odczuć niemal natychmiast, inni natomiast początkowo nie będą odczuwać żadnych dolegliwości. Te przyjdą dopiero z czasem.

Jednym ze szkodliwych działań kawy wypitej na czczo może być zmiana pH w żołądku, która prowadzi do nadkwasoty i zgagi. W dłuższej perspektywie może nawet prowadzić do refluksu. Taki sposób picia kawy nie przyniesie również długotrwałego pobudzenia. Znacznie więcej energii doda pożywne śniadanie. Z kawą można poczekać nawet do godziny 10 czy 11. W tych godzinach spada poziom kortyzolu, którego wzrost z samego rana utrzymuje odpowiedni poziom energii.

Co więcej, kofeina podejrzewana jest również o hamowanie produkcji serotoniny. Działanie pogarszające nastrój ma być natomiast silniejsze właśnie przy przyjmowaniu jej na czczo. Na szczęście nieprawdą jest wypłukiwanie przez nią magnezu, co miało powodować większą nerwowość po spożyciu. Niestety, picie kawy na czczo zmniejsza wchłanianie niektórych witamin, np. D, oraz tych z grupy B, a także składników mineralnych, np. żelaza.

Z pozytywnych skutków picia tego naparu przed śniadaniem można wskazać np. to, jak wpływa kawa na czczo odchudzanie. Zmniejsza wchłanianie tłuszczów i węglowodanów. Wspomaga również spalanie tłuszczów. Z drugiej jednak strony jej wypicie często wywołuje napady wilczego głodu, a co więcej, już wkrótce po pierwszym posiłku znowu będziemy głodni. Hamowanie przyjmowania wymienionych składników może być również niebezpieczne dla zdrowia, szczególnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Jeżeli więc koniecznie chcesz zastosować kawę jako spalacz tłuszczu, po prostu nie pij jej na czczo.

Picie kawy na czczo często daje efekty po latach. Są to między innymi: refluks, podrażnienia i zapalenia różnych części układu pokarmowego, a nawet zmiany nowotworowe w jego obrębie. Jeżeli nie potrafimy zrezygnować z tego nawyku, możemy sięgnąć po kawę z mlekiem. Należy jednak zwrócić uwagę na jej kaloryczność i nie przesadzać z ilością tego napoju.

Kawa na czczo – zdrowe zamienniki

Picie czarnej kawy na czczo może wywoływać problemy zdrowotne, a ta z mlekiem często nie jest obojętna dla figury. Na szczęście istnieją jej zdrowe zamienniki, spośród których można wybrać coś dla siebie. Tym najłatwiej dostępnym z pewnością będzie woda z cytryną. Doskonale pobudza i dodaje energii, jednak jej działanie prawdopodobnie nie będzie tak silne, jak w przypadku kawy. Trzeba jednak zwracać uwagę na rodzaj wody, który się spożywa. Najlepiej korzystać z wody zawartej w dystrybutorach do wody, masz wtedy pewnośc, że woda jest wysokiej jakości.   

Innym, dobrym pomysłem będzie zyskująca na popularności guarana, która pobudza i zwiększa odporność na stres. Powinny na nią jednak uważać osoby słabo tolerujące kofeinę, zawiera jej 3 razy więcej niż kawa. Kolejnym ciekawym wyborem będzie żeń-szeń, który wspomaga dotlenienie ciała, pobudzając i zwiększając koncentrację. Wiele osób sięga również po zieloną herbatę. Należy jednak uważać, aby nie parzyć jej zbyt długo, czyli powyżej dwóch minut. W przeciwnym razie jej działanie będzie odwrotne do zamierzonego.

Jak nie pić kawy na czczo? Wypij ją w pracy!

Wiele osób zamiast zjeść sycące śniadanie woli zaparzyć ten aromatyczny napar. Jednak czy nie lepiej sięgnąć po niego już w miejscu pracy? Takie rozwiązanie daje wiele korzyści, w tym również możliwość krótkiej pogawędki ze współpracownikami przed rozpoczęciem pracy. Ekspresy dostępne są już w niemal każdej większej firmie, a nawet w wielu mniejszych. Wszystko dzięki coraz bardziej korzystnym ofertom, np. dzierżawie ekspresów do kawy. Wygodne raty pozwalają przedsiębiorcom prowadzącym nawet niewielkie firmy, a także ich pracownikom, na korzystanie z tego urządzenia i cieszenie się pysznym, aromatycznym napojem każdego ranka. A, co równie ważne, umożliwia wypicie kawy już po śniadaniu!
Picie kawy na czczo może być wyjątkowo niekorzystne dla zdrowia. Dlatego lepiej poczekać z jej wypiciem lub wybrać zdrowy zamiennik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ